Türkiye Otomotiv Pazarında 2024’te Çifte Rekor Geliyor!

Otomotiv kesiminin en büyük data ve ikinci el fiyatlandırma şirketi Cardata’nın Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, otomotiv pazarının uygun bir yılı daha geride bıraktığını söyledi. Aralık ayı satış beklentilerinin 160 bin – 170 bin adet bandında olduğunu tabir eden Hüsamettin Yalçın, “Bu, sıfır kilometre araç pazarında 2023 yılı rekorunun kırılacağını gösteriyor. İkinci el tarafındaysa 2024 yılında toplam satışın 7 milyon adedi aşarak yeni bir rekor kırmasını bekliyoruz. Yılın son haftasında yapılan düzenlemeyle engelli muafiyetinde araç yenileme müddeti 5 yıldan 10 yıla çıkarıldı. Ayrıyeten ÖTV muafiyetinden yararlanacak araçlar için en az yüzde 40 yerli üretim kaidesi getirildi. Araç yenileme müddetinin 10 yıla çıkarılması, engelli bireylerin araç değiştirme sıklığını azaltacaktır. Bu durum, 2025 yılında engelli ÖTV muafiyetli araç satışlarında düşüşe neden olabilir. Yüzde 40 yerlilik koşulu ise, engelli bireylerin yerli üretim araçlara yönelmesini teşvik edecektir. Bu da yerli araba üreticileri için bir avantaj oluşturabilir” dedi.
Türkiye’de otomotiv bölümünün, güçlü tüketici talebi, ötelenmiş tüketici talebi, yenilenen kampanyalar ve pazarın dinamik yapısıyla 2025 yılında da canlılığını sürdüreceğini vurgulayan Hüsamettin Yalçın, “Sıfır kilometre araç satışlarının 2025 yılında da 1 milyon adedin altına düşmesini beklemiyoruz. 2025’te ikinci el satışlarının ise, talebin güçlü kalması ve sıfır araç fiyatlarının yüksek seyri nedeniyle 8-9 milyon adet aralığında gerçekleşmesini öngörüyoruz. Engelli muafiyetine ait düzenlemeler, sıfır kilometre araçlarda makul segmentlerde hareketlilik yaratabilirken, ikinci el pazarında daha hudutlu bir tesir yaratacaktır. Lakin genel olarak her iki pazarın da büyüme ivmesini koruyacağını öngörüyoruz” diye konuştu.
Güncel datalar ışığında pazarı pahalandıran, otomotiv bölümünün en büyük bilgi ve ikinci el fiyatlandırma şirketi Cardata, sıfır kilometre ve ikici el pazarında 2024 yılını kıymetlendirerek 2025 yılıyla ilgili öngörülerini paylaştı. Dal için 2024’ün düzgün bir yıl olarak noktalandığını söyleyen Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, “Aralık ayında 160-170 bin adetlik bir satış beklentimiz var. Bu, sıfır kilometre araç pazarında 2023 yılı rekorunun kırılacağını gösteriyor. Bu bantta bir satış gerçekleşmese bile, geçen yılın birebir periyodundaki satış sayılarına ulaşılacaktır ki bu da pazarın güçlü yapısını bir kere daha ispatlar nitelikte. Aralık ayında beklenen güçlü satış performansı hem pazarın genel dinamizmini hem de tüketici talebinin hâlâ canlı olduğunu ortaya koyuyor. İkinci el tarafındaysa 2024 yılında toplam satışın 7 milyon adedi aşarak yeni bir rekor kırmasını bekliyoruz” dedi.
Yerli üreticiler için bir avantaj oluşacaktır!
Yılın son haftasında devreye alınan yeni düzenlemeleri de pahalandıran Hüsamettin Yalçın, şöyle devam etti: “Yapılan düzenlemeyle engelli muafiyetinde araç yenileme müddeti 5 yıldan 10 yıla çıkarıldı. Ayrıyeten ÖTV muafiyetinden yararlanacak araçlar için en az yüzde 40 yerli üretim kuralı getirildi. Araç yenileme mühletinin 10 yıla çıkarılması, engelli bireylerin araç değiştirme sıklığını azaltacaktır. Bu durum, 2025 yılında engelli ÖTV muafiyetli araç satışlarında düşüşe neden olabilir. Yüzde 40 yerlilik kuralı ise, engelli bireylerin yerli üretim araçlara yönelmesini teşvik edecektir. Bu da yerli araba üreticileri için bir avantaj oluşturabilir. Bunların yanında ÖTV muafiyet limiti artışı, engelli bireylerin daha yüksek fiyatlı ve donanımlı araçları tercih etmesine imkan tanıyacaktır ki bu durum da, satışların niteliğinde bir değişime yol açabilir. Sonuç olarak, 2025 yılında engelli ÖTV muafiyetli araç satış adetlerinde bir düşüş beklenirken, yerli üretim araçlara talebin artması ve daha yüksek fiyat segmentindeki araçların tercih edilmesi üzere eğilimler öngörülmektedir. Çinli üreticilere akaryakıtlı ve hibrit araçlar için getirilen ek vergi ise, fiyat artışlarına yol açacağı için kısa vadede Çinli markalar için dezavantajlı bir durum ortaya çıkabilir. Vergi yükü, fiyat hassasiyeti yüksek olan tüketicilerin Çinli markaları tercih etme mümkünlüğünü düşürebilir. Bu lakin Çinli markaların agresif fiyatlama stratejileriyle aşılmaya çalışılabilir. Ayrıyeten Avrupalı markaların hibrit ve akaryakıtlı araçları, Çinli rakiplerin fiyat avantajını kaybetmesiyle daha cazip hale gelebilir. Öteki markalar ise hibrit ve akaryakıtlı araçlarını daha cazip hale getirmek için fiyatlama ve kampanya stratejileri geliştirebilir.”
Sıfır da ikinci el de 2025’te büyüme ivmesini koruyacak!
Türkiye’de otomotiv dalının, güçlü tüketici talebi, ötelenmiş tüketici talebi, yenilenen kampanyalar ve pazarın dinamik yapısıyla 2025 yılında da canlılığını sürdüreceğini vurgulayan Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, “Sıfır kilometre araç satışlarının 2025 yılında da 1 milyon adedin altına düşmesini beklemiyoruz. Elektrikli ve hibrit araç segmentinin artan cazibesi, sıfır kilometre araç pazarında büyümeyi destekleyecek kıymetli faktörlerden biri olacak. Yıl boyunca markalar tarafından sunulan finansman dayanakları, kampanyalar ve mahallî üretim teşvikleri, pazarın canlı kalmasını sağlayacaktır” diye konuştu. İkinci el araç pazarındaki büyüme trendinin 2025 yılında da devam edeceğini tabir eden Hüsamettin Yalçın, “2025’te ikinci el satışlarının, talebin güçlü kalması ve sıfır araç fiyatlarının yüksek seyri nedeniyle 8-9 milyon adet aralığında gerçekleşmesini öngörüyoruz. Fiyat avantajı, daha süratli erişim ve geniş araç seçeneği üzere faktörler, ikinci el araçlara olan ilgiyi sürdürecektir. İkinci el araç fiyatlarının artık olağana dönmesiyle; sıfır kilometre ve ikinci el araç fiyatları ortasındaki farkın artması, ikinci el araçlara olan talebi artırabilir. Engelli muafiyetine ait düzenlemeler, sıfır kilometre araçlarda makul segmentlerde hareketlilik yaratabilirken, ikinci el pazarında daha sonlu bir tesir yaratacaktır. Fakat genel olarak her iki pazarın da büyüme ivmesini koruyacağını öngörüyoruz” dedi.
2024 YILI İKİNCİ EL ARABA PAZARI İSTATİSTİKLERİ
- En Çok Tercih Edilen Gövde Tipi: Sedan
- En Çok Tercih Edilen Yakıt Tipi: Dizel
- En Çok Tercih Edilen Şanzıman Tipi: Otomatik
Gövde tipleri
- Sedan: %30.98
- Hatchback: %30.69
- SUV: %18.07
- Çift Kabin Pick-Up: %3.40
- Crossover: %3.29
- Station Wagon: %2.80
- Coupe: %2.72
- Diğer gövde tipleri toplamı: %7.05
Yakıt tipi tercihleri
- Dizel: %48.80
- Benzin: %45.26
- Hibrit ve elektrikli (toplam): %6.00
Şanzıman tipi tercihleri
- Otomatik: %57.51
- Manuel: %42.49
2024 YILI SIFIR KİLOMETRE OTOMOTİV PAZARI İSTATİSTİKLERİ
Ortalama fiyat:
- Dizel: 1.500.000 TL
- Benzin: 1.300.000 TL
- Hibrit ve Elektrikli: 2.000.000 TL’yi aşan ortalamalarla premium segmentte öne çıkmıştır.
Genel eğilim:
- Sürdürülebilirlik ve elektrifikasyon: Elektrikli ve hibrit araçların pazar hissesi, artan etraf şuuru ve devlet teşvikleriyle giderek yükselmektedir.
- Otomatik şanzıman talebi: Trafik yoğunluğu ve konfor beklentisi nedeniyle otomatik şanzımanlı araçların pazar hissesi süratle artmaktadır.
- SUV pazarının yükselişi: Hem kişisel hem de ticari kullanıcılar SUV araçlara yönelmektedir.