Otomotiv sektöründen feryat: Bir yıl dayanacak gücümüz kaldı

Otomotiv sanayisi, artan maliyetler ve azalan üretim adetleri ile karşı karşıya. OİB Başkanı Baran Çelik, sektördeki zorlayıcı şartlara dikkat çekerek, “Bu kurallarda işler 1 yıl daha devam edemez” ikazında bulundu.

Otomotiv kesimi, Türkiye’nin en büyük ihracatçı bölümü olmaya devam ediyor ve geçtiğimiz yıl 37 milyar dolarlık ihracat yaptı, yüzde 6 büyüdü. Fakat bu başarılara karşın OİB idaresi, geleceğe dair önemli telaşlar taşıyor.

Ekonomi Gazetesi’nden İmam Güneş’in haberine göre OİB Başkanı Baran Çelik ve grubu, dalın geleceğine dair kıymetli açıklamalarda bulundu.

OİB Başkanı Baran Çelik, artan finansman maliyetleri ve kur farkı nedeniyle ihracatçıların ziyan ettiğine dikkat çekerek, “Eğer enflasyon ve kur meseleleri olmasaydı, ihracat artışımız yüzde 20 civarında olurdu. Durum kötüleşirse, üretim adetlerinde azalma devam eder ve ihracat önemli formda etkilenir. Bu halde devam edilmesi mümkün değil” dedi.

Otomotiv Sanayicileri Derneği (OSD) bilgilerine nazaran üretim suratında bir düşüş kelam konusu. Baran Çelik, “İhracatımız ölçü bazında azaldı, geçen yıl yüzde 1’in üzerinde bir düşüş yaşandı. Lakin bedel bazında yüzde 6’lık bir artışımız oldu. Bu artış, eser başına ünite fiyatlarımızın yükselmesinden kaynaklanıyor. Potansiyelimiz büyük, lakin kur ve enflasyon farkı bu potansiyeli etkiliyor” dedi. İhracatçılar için tek umut, 2025’in ikinci yarısında faizlerin düşmesi ve kur-enflasyon istikrarının sağlanması. Çelik, bu sürece karşın 39 milyar dolar ihracat maksadı koyduklarını belirtti.

Tedarik Sanayisi

Otomotiv sanayisinin kilogram başına ihracatının arttığını belirten Baran Çelik, tedarik sanayisinin de büyüdüğünü vurguladı. “Tedarik endüstrisinde kilogram başına 6 dolar ihracat yapıyoruz, sektörel ortalamamız ise 8 dolar. Tedarik endüstrisi ihracatı şu an yüzde 41,5 düzeyinde. Bu oran, bölüme büyük katkı sağlıyor ve Türkiye otomotiv endüstrisinin güçlenmesinde değerli bir rol oynuyor” diye ekledi.

OİB Lider Yardımcısı Orhan Sabuncu, artan maliyetlerin firmaları sıkıntı durumda bıraktığını tabir etti. “Maliyetlerin artması ve sabit kur nedeniyle firmalar ziyan ediyor. Birtakım firmalar, yatırımlarını Fas ve Romanya üzere ülkelere kaydırmayı düşünüyor. Tedarik sanayi bilhassa bu hususta önemli bir taşınma süreci yaşıyor. Aksi takdirde şirketler bu zorluklarla baş edemez” dedi.

Ömer Burhanoğlu, “Küresel ihracattan aldığımız hisse yüzde 1,5. İrtibatlı işlerde de bu oranı yakalarsak, yalnızca bu alandan 45 milyar dolar ihracat yapabiliriz. Yazılım ve dijital teknolojiler üzerine yatırım yapmamız gerek” dedi.

Maliyetler

Ertuğrul Tuna Arıncı, Türkiye’nin personellik maliyetlerinin yüksek olduğunu belirtti: “Bugün Türkiye’de mavi ve beyaz yaka personellik fiyatı yıllık ortalama 30 bin Euro’ya çıktı. Bu fiyatlar Polonya’da 24 bin Euro, Macaristan’da 18 bin Euro, Fas’ta 6 bin Euro. Şayet bu halde devam edersek, rekabetçiliğimizi kaybederiz

cumhuriyet.com.tr

İlginizi Çekebilir:Yatırımcılar Küresel Ekonomik Görünümden Endişelenirken Altın Tırmanışa Geçti
share Paylaş facebook pinterest whatsapp x print

Benzer İçerikler

ABD ekonomisi 2024 dördüncü çeyrekte büyüdü
Trump Token kripto piyasasını sarstı: Piyasa değeri 15 milyar dolara ulaştı
Trump’ın politikaları petrol fiyatlarını şekillendirebilir
Birleşik Krallık’ta tahvil getirileri ve kamu maliyesi krizi endişeleri yükseliyor
Discord yeniden erişime açıldı
ABD’de özel sektörde istihdam artışı hız kesti
XBETE GİRİŞ | © 2025 |

WhatsApp Toplu Mesaj Gönderme Botu + Google Maps Botu + WhatsApp Otomatik Cevap Botu grandpashabet betturkey betturkey matadorbet onwin norabahis ligobet hostes betnano bahis siteleri aresbet betgar betgar holiganbet