İkinci elde fiyatlar oturdu… piyasayı artık alıcı belirliyor!

İkinci el araç kesimini pahalandıran VavaCars Ticari Grup Başkanı Serdıl Gözelekli, artık fiyatların oturduğunu ve fiyatı alıcının belirlediği bir periyoda geçildiğini söyledi. Gözelekli, “Astronomik fiyat artışları artık yok. Sıfır araç tedarik sorunu kalmadı. Bu yüzden ikinci el araç fiyatlarında bir baskı oluştu” dedi.

İkinci el araç dalı 2024 yılında beklenmedik ge­lişmelere sahne oldu. Sıfır araçlarda artan kampanya do­zu her ne kadar ikinci el satış­larını etkilese de ikinci el araç fiyatları dövize karşı kıymetini korudu. 2024 yılının istikrar­lı geçtiğini söyleyen VavaCars Ticari Grup Başkanı Serdıl Gö­zelekli, DÜNYA Gazetesi’ne değerlendirmelerde bulundu. Mahallî seçimler öncesinde, birinci 3 ayda yüzde 9’luk fiyat artışının olduğunu tabir eden Gözelek­li, seçimlerden sonra daralan kredi imkanlarının fiyatları et­kilediğine değinerek, “Sıkılaş­tırılmış para siyaseti, enflas­yonla kararlı uğraş derken fiyatlar Nisan 2024’ten itiba­ren düşüşe geçti.

Ama Ağustos 2024’ten itibaren tekrar artış başladı” dedi. Aralık sonunda ikinci el fiyatların yıl bazında yüzde 18-20 oranında arttığını anlatan Gözelekli, “Aslında gerçek bir düşüş gerçekleşti. Lakin dö­vize karşı da pahasını korudu. Fiyatlarda köpük gitti. Astro­nomik fiyat artışları artık yok. Sıfır araç tedarik sorunu kal­madı. Bu yüzden ikinci el araç fiyatlarında bir baskı oluştu. Böylelikle fiyatlar belirli bir istik­rara oturdu” yorumunu yaptı.

Fırsatçılar ve yetkili olmayanlar ortadan çıktı

İlk 3 ayda fiyatların epeyce önde gittiğini tabir eden Göze­lekli, ikinci çeyrekte fiyat ar­tış suratının azaldığını kaydetti. “Aralık ayında çok kampanya oldu” diyen Gözelekli, şunla­rı söyledi: “Ama dalın lo­komotifi ikinci el oldu. İkinci el araba satışları 7 milyonu geçti. 1’e 7’lik oran tekrar geri geldi. Ağustos ayında GSR dü­zenlemesi gerçekleşip fiyatlar artınca, talep tekrar ikinci ele döndü. İkinci el araçta fiyatları belirleyen ögeler talep, döviz kuru ve üretim maliyetleridir. Bunlar büsbütün pazarın seyri­ni belirledi. Sıfırdaki kampan­yalar daha çok 0-3 yaşı etkile­di. Bu periyotta yatırım emelli al-sat yapanlar üzüldü. Aracını takas yapmak isteyenler için el­verişli kaideler oluştu. İkinci el­de yapılan 6 ay 6 bin km uygu­laması ve Ticaret Bakanlığı’nın seri yönetmelikleri ve takibi de bu durumda tesirli oldu. Yetki­li olmayan bireyler ortadan çıktı ve fiyatlarda istikrar sağlandı.”

“Dövizle enflasyon ortasında paralelliğin başlaması anında sıfırla ikinci el ortasında da ben­zer değişimler gerçekleşecek” diyen Gözelekli, “Artık fiyat­ların belirlenmesinde alıcının daha tesirli olduğu dönemde­yiz. Satıcının fiyatı belirlediği ve istediği fiyatı koyup alıcıları resmen sıraya dizip istediğini seçtiği devir bitti. Alıcının ka­rar verdiği ve arabaya fırsat­çılardan fazla muhtaçlık sahip­lerinin daha çok yöneldiği bir periyoda geçtik. Bu da fiyatların istikrarlı olmasını ve planla­maların daha gerçek yapılması­nı sağlıyor” diye konuştu.

Otomobil hâlâ güzel bir yatırım aracı

Tüketicilerin bu yıl yatırıma yöneleceğini tabir eden Serdıl Gözelekli, faizlerin hala gerçek enflasyona yahut gerçekleşecek enflasyona nazaran üstte kal­dığını anlattı. Gözelekli, “Tüke­ticilerin yatırıma yönelme eği­limi devam edecek. Fakat fa­iz düşüşüyle bir arada genelde kredilerde bir gevşeme olabi­lir. Kredilerin gevşemesi duru­munda uzun müddettir bekleyen talebin tekrar harekete geçece­ğini düşünüyoruz. Tahminleri­mize nazaran, Merkez Bankası bu­nu kademeli olarak yapacak. Bu yıl araba fiyatlarıyla enflas­yon ortasında paralelliğin yavaş yavaş kurulmasını bekliyoruz.

2024 sonu enflasyon oranı yüz­de 44,4 olarak gerçekleşti. İkin­ci el araçlardaki artış ise yüzde 18-20 civarında, yani enflasyo­nun yarısından az. Önümüzde­ki yıl bu durum yüzde 30’a yüz­de 20 olabilir. Döviz, enflasyon ve ikinci el araç fiyatları ara­sındaki o korelasyonun tek­rar kurulacağını düşünüyoruz. Hasebiyle hala ikinci el oto­mobillerin yatırım pahası var. Bilhassa mobilite imkanı ve konfor sağlayarak dövize kar­şı yeterli bir yatırım aracı olduğu­nu söyleyebiliriz” diye konuştu.

Pandemi periyodunda tedarik krizinin olduğunu hatırlatan Gözelekli, o devirde satılan araçların yüzde 65’inin 10 yaş üzeri, yüzde 50’sinin de 15 ya­şın üzerinde olduğunu aktardı. Gözelekli, konuşmasına şöyle devam etti: “2024 araç parkının biraz daha gençleştiği, sıfır araç arzıyla birlikte ikinci el tercih edenlerin de biraz daha yeni, güzel durumda araçlara yöneldiği bir yıl oldu. Fiyatlar baskılandık­ça alıcının bütçesi 4-6 yaş ortası bir araç için uygunsa bu durum ilerleyen vakitte 0-3 yaş ara­lığında araca yönelebildi, bütçe buna uygun olarak revize edile­bildi. Kaza ve tamirat geçmişi daha düzgün durumda olan araçlara yönelim oldu. Daha ekonomik araçlar öne çıkt..”

Yapay zeka ile nokta atışı fiyat endeksi

VavaAI Fiyat Endeksi’ni her ay yayınladıklarını da anlatan Gözelekli, toplumu yanlışsız bil­gilendirmeyi amaçladıklarını söyledi. Gözelekli, “Bu aslın­da, piyasaya açık bütün araç fi­yatlarının, ilanların harman­lanarak yapay zeka dayanağıyla oluşturulan bir endeks. Bura­da ilanda kalış müddetleri ve araç­ların fiyatları hesaplanıyor. Odaklandığımız şey, gerçekle­şen fiyatları iddia edebilmek. 2024 yılı, ilan fiyatlarının ger­çek fiyatlara biraz daha yaklaş­tığı bir yıl oldu.

Müşteri bek­lentileri de biraz daha realist hale geldi” dedi. Müşterilerin araç satış süreçlerine daha faz­la ehemmiyet verdiklerini tabir eden Gözelekli, “Müşterilerimizden de gelen talepler doğrultusun­da, araç satış süreçlerine odak­landık. Müşteri memnuniyeti­ni merkeze aldığımız için, bir müşteri şayet aracına hakimse ve bütün hasar bilgilerini girer­se, ona nazaran hassas bir ön değer­leme sunuyoruz. Bir nevi müş­teri oturduğu yerden kendi eks­pertizini yapabiliyor” dedi.

 İkinci el elektrikli araçların fiyatı artacak

Sıfır araçların içerisindeki elektrik araç hissesi artıyor’’ diyen Gözelekli, konuşmasının devamında şunları söyledi: ‘’Artık bu hisse yüzde 10’lara çıktı. Önümüzdeki yıl ise yüzde 15’lere varabilir. Lakin elektrikli araçlarda sıfırla ikinci el araç ortasındaki makasın biraz daha açık olduğunu söyleyebiliriz. Şimdi, ikinci el araç fiyatlarının oturmuş olmadığını görüyoruz, Avrupa’da da bu durum mevcut. Elektrikli araç alımına 2024 yılında başladık. Tesla, Togg, Mercedes, BMW ve Volvo’nun kimi modelleri bünyemizde yer alıyor. Tüm modeller için olmasa da muhakkak bir kümede araç alıp satıyoruz.”

Fiyatlar dövize paralel ilerler

İkinci el araç pazarının 2025’te de yerini koruyacağını tabir eden Serdıl Gözelekli, “Tabii bu biraz da para siyasetine bağlı. Burada gösterilen istikrar devam ederse, beşerler yatırımlarını daha rahat biçimde yapar. Münasebetiyle 2025’te evvelki yılara nazaran bir artış olabileceğini öngörüyoruz. Sıfır araç arzı arttıkça, önümüzdeki yıl ikinci el piyasasında da yüzde 5 ila 10 civarı bir artış olabileceğini söyleyebiliriz. Fiyat olarak ise bu durum tekrar dövize paralel olarak ilerleyecektir” değerlendirmesini yaptı.

Lüks sınıfta ilan mühletleri uzadı

Genel olarak ilan müddetlerinin uzadığını söyleyen Serdıl Gözelekli, lüks segment arabalarda bu müddetlerin daha uzun olduğunu lisana getirdi. Birçok sitede hâlâ ilan fiyatları belirlenirken gerçekçi olunmadığının altını çizen Gözelekli, “20-30 günde satılacak olan araçlar beklenti fiyatlarından ötürü 50- 55 günde güç satılıyor. Bugünkü faiz ortamında bile bakarsak bileşik faiz hesabıyla yüzde 8 düzeyinde TL bazında kayıp var. O yüzden bizim üzere kurumsal firmalar, anında süreçleri gerçekleştirip ödeme yaparak, müşterilerine büyük bir valör avantajı sağlıyor” dedi.

Evden çıkmadan ekspertiz

İkinci el araç piyasasındaki dolandırıcılık risklerine vurgu yapan Serdıl Gözelekli, “Bizim yaptığımız geniş kapsamlı bir ankete nazaran müşterilerin 3’te 1’i araç alırken ve satarken dolandırıcılık riskiyle karşılaşıyor. Toplumsal medyada çok ilgi çeken, meşhur dolandırıcılık formüllerini işleyen ve toplumu bilgilendirme gayesiyle çektiğimiz videolarımızla da bunu anlatmaya çalıştık. Hasebiyle biz insanların bir sefer vakitten tasarruf edebilmeleri için konutlarından ekspertiz yapmalarına imkan tanıyoruz. VavaCars’a araç satışını kolaylaştıran, yeniden mümkün olduğunca meskenden çıkmadan gerçekleştirilebilecek süreçler üzerinde çalışıyoruz diye konuştu.

dünya.com

İlginizi Çekebilir:Yatırımcılar Küresel Ekonomik Görünümden Endişelenirken Altın Tırmanışa Geçti
share Paylaş facebook pinterest whatsapp x print

Benzer İçerikler

Türkiye ekonomik büyümesi 2024’te beklentileri aştı
Halka arzlara fren geliyor!
ActivTrades Gece Analizi: ‘BIST- USD/TRY’
Deutsche Bank’tan DeepSeek Memleri: Beklenmedik Bir Pazarlama Stratejisi mi?
ActivTrades Gece Analizi: ‘BIST- USD/TRY’
S&P’nin Türkiye’nin kredi notunu artırması bekleniyor
XBETE GİRİŞ | © 2025 |

WhatsApp Toplu Mesaj Gönderme Botu + Google Maps Botu + WhatsApp Otomatik Cevap Botu grandpashabet betturkey betturkey matadorbet onwin norabahis ligobet hostes betnano bahis siteleri aresbet betgar betgar holiganbet